14/10/09

Van alle markten thuis – twee legal interim managers getuigen

Van alle markten thuis - twee legal interim managers getuigen

Over legal interim management doen vele indianenverhalen de ronde. 'Geheel ten onrechte', stellen Kris Seyen en Yves Doens eensgezind. Beide juristen zijn ervaren legal interim managers die hun kennis ondertussen al voor projecten in verscheidene sectoren hebben aangewend.

De reden waarom een bedrijf, advocatenkantoor of overheidsinstelling een beroep op legal interim managers doet, kan sterk verschillen. Zo stond Kris als ervaren expert onder andere in voor het intern opzetten en begeleiden van een management information dataroom bij en voor ABX Worldwide, en ving Yves bijvoorbeeld het vertrek van een jurist van informaticareus HP op in afwachting van diens vervanger. In beide gevallen ging het om behoorlijk langlopende opdrachten: respectievelijk 11 en 8 maanden.

Doordachte keuze

Legal interim management blijkt voor alle twee een doordachte keuze. 'Soms gebeurt het dat een onderneming waar je een project doet je een vacante job aanbiedt', geeft Yves Doens aan. 'Dat flatteert me, maar ik ga er bewust niet op in. Ik ben immers gesteld op de afwisseling en het flexibele werkregime van legal interim management.'

Kris Seyen ziet die afwisseling als 'telkens weer een boeiende uitdaging. Als advocaat leerde ik zelfstandig te werken en goed probleemanalyses te maken. Later, als bedrijfsjurist, werd me duidelijk hoe een onderneming werkt en dat het juridische team als een kostencentrum wordt beschouwd. Die dubbele ervaring komt nu goed van pas.'

Ervaring en talent vereist

Eerdere beroepservaring is inderdaad onontbeerlijk voor een legal interim manager. Je opdrachtgever verwacht immers dat je snel zelfstandig je taken kunt uitvoeren. Kris Seyen: 'Je moet zeer goed hoofd- en bijzaak van elkaar kunnen scheiden, en goed tussen de lijnen kunnen lezen. Dat is een kwestie van ervaring, én van talent. Vele goede juristen functioneren enkel in een gestructureerde omgeving. Als legal interim manager moet je echter net zonder vaste structuren kunnen werken.'

Elk nieuwe opdracht vergroot ook je praktische en intellectuele bagage, geeft Yves Doens aan: 'Ieder bedrijf heeft zijn specifieke aanpak en legt specifieke accenten. Daar steek je altijd wat van op voor latere projecten. Vanzelfsprekend geef je nooit bedrijfsgeheimen vrij. Maar je kan wel ideeën putten uit werkwijzen of types van contracten die je bij vroegere projecten hebt leren kennen.'

Snel inwerken

Van legal interim managers wordt verwacht dat ze direct inzetbaar zijn; veel tijd voor opleiding is er nooit. Yves Doens: 'Na maximum twee weken moet je kunnen meedraaien. Dat was bij HP niet anders. De Head of Legal gaf me een organigram en stelde me voor aan het legal team, aan de CEO en de CFO en alle andere key persons, en aan de voornaamste verkopers. Om me snel op de rails te zetten stuurde hij de aan hem gerichte e-mails naar me door en bezorgde hij me aanvankelijk zelf mijn dossiers. Tegelijk bouwde ik zo vlug mogelijk een netwerk van interne relaties op, opdat de tijdelijke collega's rechtstreeks op mij een beroep zouden doen.'

Kris Seyen kreeg bij ABX Worldwide ongeveer een week om zich in te werken. 'Ik vraag altijd een organigram en stel me vervolgens persoonlijk aan alle departementen voor. De informatie waarop ik moet kunnen terugvallen, zit immers vaak over verscheidene key persons van het bedrijf verspreid. In een internationaal opererende onderneming moet je tevens met cultuurverschillen rekening houden. In zulke omstandigheden is de steun van het management van cruciaal belang om van hun medewerkers de gevraagde informatie te verkrijgen. Geduld is in dezen een mooie deugd.'

Resultaatgedreven

De zeer omvangrijke en wereldwijde dataroom die Kris Seyen in 11 maanden tijd voor ABX Worldwide opzette, mondde uit in een succesvolle biddingprocedure en een even geslaagde verkoopdeal. 'Dit is evenwel niet altijd de achterliggende bedoeling van een dataroom', benadrukt hij. 'In andere bedrijven waarvoor ik dergelijke opdracht al klaarde, wilde het management "gewoon" een beter zicht op de onderneming als dusdanig en op de verschillende departementen.'

Yves Doens bleef nadat de vacature was ingevuld nog een week bij HP om de door hem behandelde dossiers over te dragen aan de nieuwe juriste. Een tijd later kreeg hij nog een telefoontje van de Head of Legal met de melding dat een grote deal waaraan hij had meegewerkt, succesvol was afgerond. 'Ik kijk er niet tegenop langere werkdagen te draaien als de omstandigheden erom vragen: het resultaat primeert. Maar het is uiteraard altijd fijn dat je werk als legal interim manager zo wordt gewaardeerd.'

Kwalificatiegebonden

Kris Seyen en Yves Doens mogen dan nog allebei legal interim managers zijn, ze hebben ook hun specifieke achtergrond, troeven en verwachtingen. 'Net zoals voor Kris en Yves houden we voor alle legal interim managers die met ons werken, rekening met hun competenties en hun beschikbaarheid van zodra we een opdracht ontvangen', stelt managing director Ilke Aerts van Vialegis. 'Dankzij onze uitgebreide databank kunnen we onze cliënten zeer snel die legal interim managers voorstellen die het best aan hun desiderata voldoen. Ook de persoonlijkheid is daarbij een belangrijk aandachtspunt'.

Voor meer info over Vialegis Legal Interim Management, contacteer Valerie Hofman of Muriel Denruyter op het nummer 02 719 00 96 of per e-mail: valerie.hofman@vialegis.be of muriel.denruyter@vialegis.be.

dotted_texture