19/05/09

De kracht van legal interim management in tijden van crisis

Steeds meer bedrijven en organisaties lassen in reactie op het onzekere economische klimaat een aanwervingpauze in. Tegelijk worden vele onder hen, net vanwege de huidige recessie, met extra juridische beslommeringen geconfronteerd. Legal interim management biedt hiervoor een snelle, flexibele en kostenefficiënte oplossing.

Legal interim management houdt veel meer in dan inspringen voor juridische medewerkers die om uiteenlopende redenen een tijdlang afwezig zijn. ‘Zeker in deze moeilijke tijden vragen klanten ook geregeld naar competente juristen voor projecten waarvoor zij zelf de vereiste kennis niet in huis hebben of die intern gevoelig liggen’, stelt Lieve Bussels, Director van Vialegis, pionier en marktleider in België in legal interim management.

Minder commotie en interne spanningen

Als voorbeeld van dergelijk intern gevoelig project haalt Lieve Bussels de noodgedwongen afslanking van een departement of zelfs een totale herstructurering van het bedrijf aan: ‘Niet elke onderneming heeft juristen in dienst die daartoe over de nodige expertise beschikken of die zich ervoor kunnen vrijmaken. Vialegis kan putten uit een pool ervaren legal interim managers die dankzij hun jarenlange knowhow dergelijk proces meteen in goede banen kunnen leiden. De onderneming houdt er niet alleen een grote toegevoegde waarde en een kostenefficiënte projectafhandeling aan over. Bijkomend voordeel is dat een externe jurist voor zulke gevoelige zaak inschakelen, minder commotie en interne spanningen opwekt.’

Geen impact op sociaal passief

Bij elke interim-vraag gaat Vialegis in overleg met haar opdrachtgever eerst diens effectieve noden na. Pas daarna wordt uit het uitgebreide en dagelijks up-to-date gehouden netwerk van gekwalificeerde juristen de meest geschikte legal interim manager voorgesteld. Lieve Bussels: ‘Wij screenen onze legal interim managers op tal van criteria zoals snelle inzetbaarheid, rentabiliteit, flexibiliteit, inlevings- en integratievermogen, praktische ingesteldheid, specialisatie, enzovoort. Bovendien vormen ze geen concurrentie voor de eigen medewerkers van onze klanten, maar zullen ze net hun kennis en ervaring met hen delen. Plus, niet onbelangrijk in deze tijden van kostenbeheersing: ze zijn en blijven tijdelijke krachten, zodat de betrokken bedrijven en organisaties gespaard blijven van langdurige verplichtingen en een verzwaard sociaal passief.’

Typische voorbeelden

Legal interim managers zijn in tal van situaties inzetbaar. Onderstaand lijstje is dan ook allesbehalve exhaustief:
•    Tijdelijke niet-beschikbaarheid van eigen juristen
•    Zwangerschaps- of ouderschapsverlof
•    Fusies en overnames
•    Herstructureringen
•    Versnelde groei van het bedrijf of de organisatie
•    Plotse vertrek of promotie van een juridisch medewerker
•    Op punt stellen van de corporate housekeeping
•    Tijdelijke nood aan gespecialiseerde juristen voor een specifiek project
•    Juridische audit
•    Coaching van het juridische team.

Sterk aanbod

Als Belgische marktleider in legal interim management staat Vialegis garant voor professioneel advies en een onberispelijke dienstverlening. Wat dit concreet inhoudt, leest u hieronder.

Wij maken graag tijd voor u als u nog verdere toelichting wenst. Vrijblijvend, dat spreekt voor zich. Uw contactpersonen: Lieve Bussels, 0484 10 16 06 (lieve.bussels@vialegis.be) of Valérie Hofman, 0486 22 32 91 (valerie.hofman@vialegis.be).
 
Legal interim management voor uw bedrijf of organisatie: het aanbod van Vialegis

1.    Een inhoudelijke analyse van de bedrijfsgebonden situatie. Samen met u bepalen we de concrete criteria waaraan de legal interim manager moet voldoen.
2.    Een snelle en gerichte dienstverlening. Dankzij het netwerk dat Vialegis de voorbije zes jaar heeft uitgebouwd, duurt het slechts enkele dagen voordat de meest geschikte legal interim manager bij u aan de slag kan.
3.    Ervaring en knowhow. Alle consultants binnen Vialegis zijn ervaren juristen die weten hoe legal interim managers te identificeren, te selecteren, te beheren en te motiveren. Op basis van onze eigen beroepservaring bouwen we een unieke relatie met hen op. Daarnaast investeren we voortdurend in de verdere uitbreiding van ons netwerk van legal interim managers.
4.    Een geëngageerde medewerker. Legal interim management is voor meer en meer juristen een weloverwogen beroepskeuze. Ze kijken niet uit naar een vaste functie, maar voelen zich net prima in hun sas met projectmatig werken.
5.    Vrijwel onmiddellijke return on investment. Doordat de legal interim manager over de juiste ervaring beschikt, kan hij of zij de zaken vanaf de eerste dagen van het project doeltreffend aanpakken.
6.    Een oplossing op maat. Afhankelijk van uw specifieke behoeften, gaan wij op zoek naar de legal interim manager die het best aan het door u gewenste profiel beantwoordt.
7.    Transparante facturatie. Iedere legal interim manager heeft zijn of haar eigen dagvergoeding, die u vooraf wordt meegedeeld. Op het eind van de maand stuurt Vialegis u een factuur op basis van de effectief door de legal interim manager gepresteerde dagen.
8.    Permanente evaluatie. Tijdens elke opdracht peilt een Vialegis-consultant op gezette tijdstippen bij u en bij de legal interim manager naar het verloop en de voortgang van het project. Waar nodig bemiddelt Vialegis tussen beide partijen.

Wij maken graag tijd voor u als u nog verdere toelichting wenst. Vrijblijvend, dat spreekt voor zich. Uw contactpersonen: Lieve Bussels, 0484 10 16 06 (lieve.bussels@vialegis.be) of Valérie Hofman, 0486 22 32 91 (valerie.hofman@vialegis.be).

dotted_texture