02/12/15

Time.lex lanceert ePrivacyseal in samenwerking met Duitse specialist in gegevensbescherming

De bundeling van technische know-how en juridische expertise verzekert privacybescherming en veiligheid bij online diensten

Advocatenkantoor time.lex sloot een samenwerkingsakkoord af met de Duitse organisatie ePrivacy, die gespecialiseerd is in digitale beveiliging vanuit technisch én juridisch standpunt.

Omdat er steeds meer twijfels ontstaan rond het online gebruik van persoonsgegevens groeit ook de behoefte naar een ePrivacy-label voor betrouwbare leveranciers van online en mobiele applicaties, dat garandeert dat aan de technische en wettelijke vereisten van de Europese privacyregelgeving voldaan is. Een dergelijk label creëert niet alleen een toegevoegde waarde voor de gebruiker, maar wordt steeds vaker een noodzakelijk keurmerk voor de aanbieders van online producten en diensten die het vertrouwen van hun klanten willen behouden.

Wie niet mee is, blijft achter’, dat geldt ook in de digitale wereld. En niet alleen voor de professional, ook de consument maakt dagelijks gebruik van het internet. Door allerhande angstaanjagende verhalen rond Big Data, cookies en andere instrumenten die het online gedrag in kaart brengen, dreigt die stijgende digitale tendens klappen te krijgen. Misschien niet onterecht, want wetenschappers van de vermaarde MIT-universiteit analyseerden enkele maanden geleden een reeks anonieme creditcardtransacties van 1.1 miljoen klanten en 10.000 winkels, en slaagden er in met slechts 3 stukjes informatie de kopers te identificeren, op basis van het unieke aankooppatroon dat ieder individu blijkt te hebben.


Online gevaar voor de internetgebruiker

Iedereen is er zich ondertussen terdege van bewust dat online betalingsverkeer of aankopen bepaalde risico’s inhouden. In België bijvoorbeeld springen we dan wel over Nederland in de ranglijst van de meest belovende e-commercelanden, maar het aandeel van internetverkoop in België bedraagt slechts 3 procent van de totale retailomzet, te vergelijken met een Europese gemiddelde van 5 procent. Dat lijkt een teken van wantrouwen te zijn bij de doorsnee consument.

Meer en meer wordt evenwel ook duidelijk dat surfen in het algemeen niet zonder gevaar is, zelfs los van enig misdadig opzet. De bedreigingen omvatten ook de vaak gebrekkige afscherming van verkregen data, de neiging om zoveel mogelijk persoonsgegevens te verzamelen voor Big Data-analyse, of eenvoudigweg een gebrek aan kennis van de toepasselijke wettelijk regels en beperkingen door de aanbieder van de dienst.


Bescherming van de consument/internetgebruiker dringt zich op

Helaas ziet diezelfde consument vaak door het bos de bomen niet meer, want er zijn vandaag tal van trustlabels voor e-commerce: “Talrijke initiatieven zijn genomen in de vorm vorm van labels die ‘veiligheid’ waarborgen maar de meeste beperken zich tot het garanderen van één bepaald aspect van de dienst,, zoals bijvoorbeeld de eerbiediging van de regels van consumentenwetgeving, het aanbieden van veilige betalingsdiensten, of naleving van de regelgeving inzake cookies”, aldus Edwin Jacobs, partner in het advocatenkantoor time.lex. “Juridische regelgeving holt vaak de realiteit achterna, de technologie evolueert zo snel dat producenten van hardware, softwareontwikkelaars en IT-consultants de handen in mekaar moeten slaan, en samen met juridische experts producten en diensten moeten evalueren naar hun conformiteit met geldende wetgeving en de bescherming van persoonsgegevens.”


ePrivacyseal combineert een technische evaluatie met juridische beoordeling

Voor de niet-juridisch gevormde IT-er is het onmogelijk om het risico op wettelijke inbreuken in te schatten. Om die reden sloot time.lex, een all-round advocatenkantoor voor de digitale maatschappij, een partnership met het Duitse e-Privacy GmbH, dat gespecialiseerd is in digitale beveiliging en technisch privacy-advies.

Samen zullen zij aanbieders van online en mobiele applicaties, cloudoplossingen, big data applicaties en andere innovatieve diensten bijstaan in de evaluatie van hun producten, zowel op technisch als juridisch vlak. Technisch worden de architectuur en de datastromen onder loep genomen, juridisch wordt zowel de Europese als de nationale wetgeving bekeken. Het uiteindelijke doel is de toekenning van een ePrivacylabel dat zowel een kwaliteitslabel als een keurmerk is, en dat de privacy van de gebruiker en de veiligheid van de bewaarde gegevens verzekert.

Het ePrivacylabel toont aan dat het onderzochte bedrijf de regels van het label respecteert, en dat de gebruiker op een betrouwbare en veilige manier zijn gegevens kan toevertrouwen aan de dienstenleverancier. Het versterkt het vertrouwen in het merk van de aanbieder.

ePrivacy GmbH is gecertifieerd door IAB Europa OBA en is de digitale stem in Europa. “We zijn bijzonder trots om deze samenwerking aan te kunnen kondigen” besluit Edwin Jacobs van time.lex, “want niet alleen werken we mee aan de juridische audit van bestaande Europese klanten, ook Belgische bedrijven krijgen nu toegang tot dit label”.

dotted_texture