10/06/11

Jean-Marie CONTER verkozen tot nieuwe Voorzitter van het BIBF

De heer Jean-Marie CONTER werd op dinsdag 12 april 2011 verkozen tot nieuwe voorzitter van het Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten, in opvolging van Etienne Verbraeken. Tot Ondervoorzitter werd de heer Xavier Schraepen verkozen. De nieuwe penningmeester is Mevrouw Chantal Jadot. Samen met de voorzitter vormen ze het "Bureau" of dagelijks bestuur van het BIBF. Hun mandaat start op 17 mei 2011 voor een periode van 4 jaar. De drie verkozenen zijn reeds BIBF lid sinds de oprichting van het Instituut in 1992.

De heer Jean-Marie Conter werd door zijn 18 confraters binnen de nieuwe Nationale Raad van het beroepsinstituut verkozen tot Voorzitter. Deze 60 jarige erkende boekhouder-fiscalist was tijdens de vorige legislatuur reeds penningmeester van het BIBF. Hij heeft een boekhoudkantoor in Villers-Le-Peuplier (provincie Luik) en is tevens bestuurslid van beroepsvereniging CBCEC te Luik, waar hij tevens Voorzitter is van de commissie permanente vorming. Hij is tevens lid van de beroepsvereniging O.E.C.C.B.B met zetel te Brussel.

De heer Xavier Schraepen, 45 jaar en verkozen tot Ondervoorzitter deed binnen het Instituut reeds ervaring op als raadslid, lid van de stagecommissie en is tevens bestuurslid van de beroepsvereniging BBB en Ondervoorzitter van de stichting "Forum for the Future". Hij heeft een boekhoudkantoor in Tienen.

Mevrouw Chantal Jadot werd verkozen tot penningmeester. Deze 48 jarige erkende boekhouder-fiscalist was tijdens de vorige legislatuur reeds lid van de Franstalige uitvoerende Kamer (tuchtcollege) van het BIBF en zetelde reeds eerder in de Nationale Raad. Zij heeft een boekhoudkantoor in Hoei en is tevens bestuurslid van de beroepsvereniging CRCEBB.

Met de aanstelling van Chantal Jadot wordt andermaal een jarenlange "traditie" bevestigd door een vrouw te verkiezen binnen het dagelijks bestuur van het BIBF. De huidige Nationale Raad telt bovendien 6 vrouwelijke vertegenwoordigers op een totaal van 18.

 Een nieuw team, een gemeenschappelijk project

Voor zijn vierjarig mandaat heeft de heer Conter als doel om samen met de raadsleden het beroep en de rol van erkende boekhouder(-fiscalist) nog beter bekend te maken bij het groot publiek, bij de studenten en in het bijzonder bij de ondernemingen. Tevens wenst hij bijzondere aandacht te besteden aan de noodzakelijke communicatie van de erkende boekhouder(-fiscalist) met zijn cliënt alsook deze van het Instituut met de BIBF leden en stagiairs.
"Rekening houdend met het verwachtingspatroon van de ondernemingen dient de erkende boekhouder(-fiscalist) van vandaag niet meer louter cijfergegevens te verwerken. Zijn opdracht en meerwaarde als eerste adviseur en partner van de KMO's bestaat erin om op basis van deze gegevens zijn KMO cliënt zo goed mogelijk te adviseren betreffende de rentabiliteit van zijn bedrijf en de strategische keuzes die de bedrijfsleider dient te maken voor de toekomst van zijn onderneming" aldus nog de nieuwe Voorzitter, Jean-Marie Conter.

Verder stelt hij de volgende objectieven van de nieuwe ploeg voorop:

  • Constructieve dialoog met overheid en politiek : het Instituut was reeds actief betrokken bij de besprekingen n.a.v. de invoering van nieuwe toepassingen inzake E government en administratieve vereenvoudiging (T.O.W., Edivat, Intervat, Vatlist, BizTax, KBO, etc). Het BIBF blijft ter beschikking van alle overheidsinstanties om hun specifieke knowhow ter beschikking te stellen bij het implementeren van verdere initiatieven inzake administratieve vereenvoudiging en E government. Daarnaast zal het BIBF een betrouwbare en deskundige gesprekspartner blijven van de overheid in alle dossiers die het boekhoudkundig, fiscaal en juridisch kader van onze ondernemingen en van ons instituut aanbelangen alsook met betrekking tot alle initiatieven die het (sociaal) statuut van de zelfstandige ondernemer aanbelangen. In dit kader wenst het Instituut, als vertegenwoordiger van haar leden, bovendien de overheid verder te sensibiliseren betreffende de dagelijkse problemen waarmee ons beroep wordt geconfronteerd.
  • Termijnen voor de elektronische aangifte van de personen (PB) en vennootschapsbelasting (VenB): Het BIBF is tevreden met de huidige reglementering inzake de toegestane termijnen voor de elektronische aangifte van de personen- en vennootschapsbelasting via Tax On Web (T.O.W) en BIZTAX, via de mandatarissen, zoals de boekhouders(-fiscalisten). Het BIBF zal er over waken dat de overheid het systeem handhaaft en dat de overheid tevens de goede werking van deze "E-tools" garandeert, zelfs in "piekperiodes"
  • Aanpassing van deontologisch kader en stagereglementering: Verder verfijnen en actualiseren van de plichtenleer teneinde deze beter af te stemmen op de actuele context waarin het beroep vandaag wordt uitgeoefend. Aanpassen van de reglementering inzake de stage teneinde deze nog beter af te stemmen op de startende beroepsbeoefenaar (herbekijken van het programma voor de praktische bekwaamheidsexamens, seminaries, stagecommissie,....). Uitwerken van een gedetailleerd programma van de te kennen examenmateries door de stagecommissie.
  • Organisatie van seminaries en vormingen : Naast de klassieke vormingsseminaries, tevens seminaries betreffende een aantal vaardigheden zoals tijdsbeheer en organisatie van een boekhoudkantoor. Ondersteuning van kleine structuren en hen aanmoedigen om binnen een netwerk te werken. 
  • Het verderzetten van de politiek inzake opsporing en vervolging van de illegale beroepsuitoefening: één van de belangrijkste taken en aandachtspunten is het vervolgen van diegenen die het beroep uitoefenen zonder wettelijk vereiste erkenning. Deze personen beschikken niet over de vereiste vorming en bieden geen waarborgen inzake de verzekering van hun beroepsaansprakelijkheid en permanente bijscholing. Zij vormen een gevaar voor hun cliënten en het beroep in het algemeen.
  • Versterkte samenwerking tussen het BIBF en de regionale beroepsverenigingen: via informatie-uitwisseling aan deze verenigingen die in direct contact staan zowel met hun leden als met het Instituut. Op die manier kunnen de beleidsbeslissingen van het BIBF nog nauwer aansluiten bij de dagdagelijkse praktijk.
  • Contacten leggen en aanscherpen met de vertegenwoordigers van onze Europese confraters: de toekomst, ook deze van ons beroep, situeert zich meer en meer in een Europese context. Het Instituut moet rekening houden met deze evolutie en hierop oordeelkundig inspelen.
  • Relatie met de andere Instituten van economische beroepsbeoefenaars: verdere toenadering en constructieve samenwerking tussen de drie Instituten van de economische beroepen.
dotted_texture