03/02/16

Belangrijke wijzigingen inzake aanvullende pensioenen

1. Wat verandert er?

Op 24 december 2015 verscheen in het Belgisch Staatsblad de wet van 18 december 2015 met de volgende maatregelen inzake aanvullende pensioenen.

  • Maatregelen tot waarborgen van de duurzaamheid en het sociale karakter van de aanvullende pensioenen:
    • Als eerste maatregel wordt de rendementsgarantie van de werkgevers in het kader van aanvullende pensioenen (3,25% op werkgeversbijdragen in vastbijdrage- of cash balancetoezeggingen en 3,75% op werknemersbijdragen) aangepast om ervoor te zorgen dat de garantie opnieuw verzekerbaar wordt. Zo wordt de rendementsgarantie vanaf 1 januari 2016 verlaagd tot 1,75% en wordt in een aanpassingsmechanisme voorzien zodat de garantie zich jaar na jaar aanpast aan de economische realiteit.
    • Als tweede maatregel wordt voor een werknemer die uittreedt (bijvoorbeeld bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst voor datum van pensionering) de mogelijkheid ingevoerd om een overlijdensdekking te behouden zelfs indien de (ex-)werknemer beslist om de opgebouwde pensioenreserves in het pensioenplan te laten.
  • Maatregelen ter versterking van het aanvullende karakter van de aanvullende pensioenen ten opzichte van de rustpensioenen:
    • Als derde maatregel wordt de bestaande regelgeving (zowel voor werknemers, zelfstandigen als bedrijfsleiders) aangepast om erover te waken dat in de toekomst het aanvullend pensioen pas zal kunnen opgenomen worden op het ogenblik dat het wettelijk pensioen effectief ingaat. Hierbij wordt eveneens voorzien in een afschaffing van de vervroegingsmechanismen die zouden zijn opgenomen in bestaande pensioenplannen.

2. Wat houden deze veranderingen in voor u?

De maatregelen hebben een belangrijke impact op zowel bestaande als toekomstige pensioentoezeggingen. Volgende aandachtspunten zijn van belang:

  • Het is belangrijk om na te gaan hoe de wijziging van de rendementsgarantie toegepast zal worden. Indien het pensioenplan een welbepaald resultaat garandeert in functie van de gestorte bijdragen tot aan de eindleeftijd, zal het verlaagde percentage enkel gelden voor nieuwe bijdragen. Zo niet, zal het verlaagde percentage ook onmiddellijk toegepast kunnen worden op de reeds opgebouwde pensioenreserves.
  • Bij ontslag van een werknemer die aangesloten is bij een pensioenplan, moet de werkgever de werknemer informeren over de verschillende keuzes die de werknemer heeft m.b.t. de opgebouwde pensioenrechten. Er zal nu ook toegelicht moeten worden dat indien de werknemer de gelden laat staan in het pensioenplan, ervoor kan gekozen worden om in een overlijdensdekking te voorzien.
  • Een werkgever moet nagaan wat de koppeling van de opname van het aanvullend pensioen met de effectieve pensionering en de nietigheid van bestaande vervroegingsmechanismen concreet betekent voor de aangesloten werknemers. De werknemers zullen ongetwijfeld willen weten wanneer ze hun aanvullend pensioen zullen kunnen opnemen en wat dat financieel inhoudt. Gelet op de complexe overgangsregels zal het belangrijk zijn de situatie van elke werknemer heel duidelijk in kaart te brengen.
  • Alle documenten m.b.t. de bestaande pensioenplannen moeten grondig worden bekeken en aangepast waar nodig. Bepaalde van deze aanpassingen zullen onmiddellijk moeten gebeuren (bv. bepaalde vermeldingen op de pensioenfiches en op de keuzeformulieren bij uittreding), terwijl de pensioenreglementen zelf pas uiterlijk tegen 31 december 2018 formeel moeten zijn aangepast. Niet alleen is het belangrijk om na te gaan welke wijzigingen juist doorgevoerd moeten worden, maar ook om na te denken over het ogenblik waarop bepaalde wijzigingen het best doorgevoerd worden eventueel rekening houdende met andere geplande wijzigingen (bv. de invoering van een multi-inrichterspensioenstelsel of de harmonisatie tussen arbeiders en bedienden).

U zorgt dus best voor een juridisch correcte toepassing en implementatie van deze aandachtspunten. Daarnaast is het nuttig om met de pensioeninstelling en/of actuaris de technisch-actuariële aspecten af te toetsen om een duidelijk zicht te hebben op de eventuele financiële impact van de wetswijzigingen.

dotted_texture