Consumentenrecht


Contrats de vente aux consommateurs : nouvelles clauses obligatoires

Contrats de vente aux consommateurs : nouvelles clauses obligatoires
06/11/2019

Il devient de plus en plus difficile pour les consommateurs d’acheter un quelconque produit n’étant pas, d’une manière ou d’une autre, « connecté ». Lampes, frigos, voitures, four : tout y passe.

Read more
Les consommateurs “online” protégés par le Parlement européen

Les consommateurs “online” protégés par le Parlement européen
17/10/2019

En date du 17 avril 2019, le Parlement européen s’est prononcé en faveur d’une meilleure application et modernisation des règles de protection des consommateurs de l’UE. Plus précisément, le Parlement a adopté une résolution législative sur une proposition de directive.

Read more
Het einde voor Thomas Cook: Wie betaalt schadevergoeding voor geannuleerde vluchten?

Het einde voor Thomas Cook: Wie betaalt schadevergoeding voor geannuleerde vluchten?
08/10/2019

Een recent arrest van het Europees Hof van Justitie van afgelopen zomer krijgt plots érg veel relevantie door het jammere faillissement van tour operator Thomas Cook.   

Read more
Mr. Peter Wytinck

Beperkte ruimte of tijd in reclame in het kader van overeenkomsten gesloten op afstand
06/09/2019

Walbusch Walter Busch voegde in verschillende tijdschriften en kranten een reclamefolder van zes pagina’s met een afscheurbare bestelkaart. De folder bevatte geen modelformulier voor herroeping[1]. De vordering tot staking van de verspreiding van de folder werd ingesteld en in eerste aanleg toegewezen, maar in hoger beroep verworpen.

Read more
Mr. Peter Wytinck

Ontzegelde matras en het herroepingsrecht
29/08/2019

In een arrest van 27 maart 2019 concludeerde het Hof van Justitie dat een matras, waarvan de beschermfolie door de consument na ontvangst werd verwijderd en die mogelijk in contact is geweest met een menselijk lichaam, geen uitzondering uitmaakt op het herroepingsrecht[1] (om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne) zoals bedoeld in artikel 16, onder e), van Richtlijn 2011/83 betreffende consumentenrechten[2] (dwz artikel VI. 53 WER).

Read more
Tips voor online handelaars: aansprakelijkheid bij verloren pakjes?

Tips voor online handelaars: aansprakelijkheid bij verloren pakjes?
19/08/2019

Verloren pakjes zijn niet alleen erg vervelend voor je klant, als ondernemer stelt zich ook de financiële en commerciële vraag wie in dat geval aansprakelijk is voor het verlies van het pakje en het aangekochte verzonden product. In e-commerce worden de online gekochte producten vaak opgestuurd aan de consument.

Read more
Waarop moet ik letten bij het organiseren van een cashback actie?

Waarop moet ik letten bij het organiseren van een cashback actie?
10/08/2019

Fabrikanten organiseren vaak cashback acties om rechtstreeks in contact te komen met hun klanten en (persoons-)gegevens te verzamelen van de eindklanten van hun producten. De eindklant kan dan een deel van de aankoop teruggestort krijgen op zijn/haar bankrekening, vaak na registratie via de website. Maar wat zijn de regels verbonden aan een dergelijke actie en waarop moet je letten wanneer je zo’n actie op poten wil zetten? â€‹

Read more
Praktische tips voor online handelaars: retourrecht, last of lust?

Praktische tips voor online handelaars: retourrecht, last of lust?
17/07/2019

Retourrecht is een fundamenteel recht van de consument. Maar wat als hier misbruik van wordt gemaakt? Wat kan je doen als webshop om het retourrecht te gebruiken als onderscheidend element?

Read more
Praktische tips voor online handelaars: waarmee rekening houden bij prijsvermeldingen?

Praktische tips voor online handelaars: waarmee rekening houden bij prijsvermeldingen?
03/07/2019

In onze tweede bijdrage in het dossier “praktische tips voor online handelaars” staan we even stil bij de wettelijke bepalingen van prijsvermeldingen. Waarmee dien je rekening te houden bij het afficheren van prijzen?

Read more
Uitzonderingen op het herroepingsrecht gelden niet altijd

Uitzonderingen op het herroepingsrecht gelden niet altijd
09/05/2019

Wie online koopt, heeft het product nog niet kunnen passen of uittesten wanneer de overeenkomst gesloten wordt. Om dit nadeel weg te werken en online verkoop te bevorderen, werd het herroepingsrecht in het leven geroepen.

Read more

Click here to see the ad(s)

LexGO Network