Droit administratif


L'Europe et la Belgique élargissent les possibilités de réutilisation des informations du secteur public (données ouvertes)

L'Europe et la Belgique élargissent les possibilités de réutilisation des informations du secteur public (données ouvertes)
01/11/2019

Grâce aux développements technologiques, la quantité de données et les possibilités d'utilisation des données ont augmenté de façon exponentielle au cours des dernières décennies. Une bonne politique d'ouverture en matière de données est importante dans le cadre de la réalisation d'une économie numérique européenne. 

Read more
Grondwettelijk Hof vernietigt versoepeling landschappelijk waardevol agrarisch gebied!

Grondwettelijk Hof vernietigt versoepeling landschappelijk waardevol agrarisch gebied!
21/10/2019

De Codextrein is niet onbesproken. Reeds een aantal van de bepalingen die werden ingevoerd door de Codextrein stuitten op een ferme "njet" van het Grondwettelijk Hof. Het nieuw ingevoegde artikel 5.7.1. VCRO blijkt hetzelfde lot beschoren te zijn. Deze bepaling strekte ertoe komaf te maken met de zeer strenge (te strenge?) rechtspraak van de Raad voor Vergunningsbetwistingen en de Raad van State inzake landschappelijk waardevol agrarisch gebied (LWAG). Benieuwd naar de draagwijdte van deze bepaling en het vernietigingsarrest? Met deze blog bent u weer helemaal mee.

Read more
Verkeerde aanduiding verwerende partij? Geen beletsel voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen

Verkeerde aanduiding verwerende partij? Geen beletsel voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen
08/10/2019

In de aan het arrest nr. RvVb/A/1920-0021 van 3 september 2019 onderliggende zaak werd door verwerende partij opgeworpen dat de vernietigingsvordering onontvankelijk was omdat verzoekende partijen ten onrechte de gemeente als verwerende partij en niet het college van burgemeester en schepenen hadden aangeduid, dat nochtans de auteur van de bestreden beslissing is. Artikel 15 van het Procedurebesluit voorziet nochtans dat het verzoekschrift (minstens) de volgende gegevens bevat: 2° in voorkomend geval, de naam en het adres van de verweerder.

Read more
Duurzaam-/circulair aanbesteden en aankopen: de behoeftebepaling - het product-als-dienstmodel? Sine consilio nihil facias.

Duurzaam-/circulair aanbesteden en aankopen: de behoeftebepaling - het product-als-dienstmodel? Sine consilio nihil facias.
23/09/2019

In aanloop naar de Week van de Duurzame Gemeente lieten wij al eerder ons licht schijnen op de betekenis van duurzaam-/circulair aanbesteden op lokaal niveau (hier). Alvorens te beslissen om een opdracht in de markt te zetten, vangt een duurzaam-/circulair plaatsingsproces in de regel aan met een grondige, voorafgaande behoeftebepaling.

Read more
Over het verschil tussen ontvankelijkheid en gegrondheid en de band met de motiveringsplicht

Over het verschil tussen ontvankelijkheid en gegrondheid en de band met de motiveringsplicht
16/09/2019

In een merkwaardig arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen nr. RvVb-A-1819-1344 van 27 augustus 2019 ontwaart de RvVb een motiveringsgebrek. Een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor groepswoningbouw werd door het college van burgemeester en schepenen onontvankelijk verklaard omwille van een voorlopig vastgesteld gemeentelijk RUP op basis waarvan de aanvraag niet verder kan behandeld worden.

Read more
De Week van de Duurzame Gemeente is in aantocht: het hoe en het waarom van duurzaam-/circulair aanbesteden en aankopen. Bene diagnoscitur, bene curatur!

De Week van de Duurzame Gemeente is in aantocht: het hoe en het waarom van duurzaam-/circulair aanbesteden en aankopen. Bene diagnoscitur, bene curatur!
12/09/2019

“Indien ons huidige productie- en consumptiepatroon wordt aangehouden, zullen we tegen 2050 grondstoffen voor 3 planeten nodig hebben.” Het is slechts één van de voorspellingen die aanleiding gaven tot de 17 Sustainable Development Goals (zgn. SDG's) om een (eerste) antwoord te bieden op de toenemende druk op onze leefomgeving, verkeersstromen, productie- en consumptiepatronen, afvalverwerking, etc., die wordt veroorzaakt door de onnavolgbare groei van onze steden en gemeenten.

Read more
“Verzelfstandigde entiteiten denk aan uw evaluatieverslag!” Tempus fugit amor manet?

“Verzelfstandigde entiteiten denk aan uw evaluatieverslag!” Tempus fugit amor manet?
09/09/2019

Net zoals onder het gemeente- en het OCMW-decreet, legt het Decreet Lokaal Bestuur de verplichting op aan elk gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap, aan elke dienstverlenende en opdrachthoudende vereniging en aan elke welzijnsvereniging en autonome verzorgingsinstelling om in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor te leggen aan de gemeenteraad, de algemene vergadering of de OCMW-raad. Lees ook onze nieuwsbrief van 18 december 2018 : To do-lijst voor AGB's in 2019.

Read more
Decreet Gemeentewegen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad

Decreet Gemeentewegen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad
02/09/2019

Op 12 augustus 2019 werd het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit decreet heft de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen op en voorziet in een harmonisatie van de regelgeving met betrekking tot alle gemeentewegen.

Read more
Gemeentelijke milieustakingsvordering als alternatief voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen?

Gemeentelijke milieustakingsvordering als alternatief voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen?
23/08/2019

In een vonnis van 8 juli 2019 heeft de Kortrijkse milieustakingsrechter aan een landbouwer verbod opgelegd om een derde pluimveestal te bouwen onder verbeurte van een dwangsom van 10.000€ per dag dat gebouwd wordt en dat de pluimveestal er blijft staan.

Read more
De Raad voor Vergunningsbetwistingen verliest haar rechtsmacht bij het inleiden van de gerechtelijke onteigeningsprocedure

De Raad voor Vergunningsbetwistingen verliest haar rechtsmacht bij het inleiden van de gerechtelijke onteigeningsprocedure
19/08/2019

In de zaken met rolnummer 1718-RvVb-720-A, en 1718-RvVb-0746-A vroeg de Raad voor Vergunningsbetwistingen partijen om standpunt in te nemen over de gevolgen van het inleiden van een gerechtelijke onteigeningsprocedure voor de bevoegde vrederechter op de rechtsmacht van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De visies van partijen waren verdeeld.

Read more

LexGO Network