15/03/22

VUB Kenniscentrum Data & Maatschappij opent speciale helpdesk voor AI-professionals

Zelflerende algoritmes dringen steeds verder ons leven binnen. Maar welke besluiten kunnen deze algoritmes nemen? “Computer says no” zonder transparantie of bezwaar? Vele professionals die met AI werken bevinden zich daarom met hun werk op de grens tussen IT, wetgeving en ethiek en hebben daar heel wat vragen bij. Om hierop in te spelen opent het Kenniscentrum Data & Maatschappij (KDM), een samenwerking tussen 3 universitaire onderzoeksgroepen: imec-SMIT-VUB, CiTiP van KU Leuven en imec-MICT-UGent, een virtuele helpdesk waar AI-professionals, en iedereen die met AI aan de slag wil, een antwoord kunnen vinden op ethische en juridische vragen omtrent Artificiële Intelligentie en datagedreven toepassingen.

Prof. Rob Heyman, coördinator KDM: “De helpdesk is er om vragen te kunnen stellen over de ethische en juridisch aspecten van werken met AI. Vragen zoals hoe men een AI-applicatie GDPR-proof kan maken, hoe men ervoor kan zorgen dat een applicatie niet discrimineert, hoe men een goede balans kan vinden tussen automatisatie en menselijke beslissing of hoe men de diagnose gemaakt door een medische AI-applicatie transparant maakt. Wij geven vrijblijvend advies. Kunnen we een vraag niet onmiddellijk beantwoorden, bekijken we binnen het Kenniscentrum of we hier een onderzoek rond kunnen opzetten. Zo stemmen we onze activiteiten nog beter af op de vragen die leven op het terrein.”

De helpdesk vind je via deze link: https://data-en-maatschappij.ai/nieuws/experiment-de-kenniscentrum-helpdesk

Het Kenniscentrum Data & Maatschappij maakt deel uit van het Vlaams Beleidsplan Artificiële Intelligentie en krijgt steun van de Vlaamse overheid (EWI).

dotted_texture