Summerschool dag 3: Het Nieuwe wetboek voor vennootschappen en verenigingen: een overzicht, fiscale, financiële & boekhoudkundige aandachtspunten als corporate housekeeping

Grotesteenweg Zuid 8
9052 Zwijnaarde
Belgium
Link to the organizer's site
28 Aug

9u00-11u00: Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen – overzicht en voornaamste aandachtspunten - Virginie Frémat (Advocaat, CMS DeBacker) 

  • Wat zijn de krachtlijnen van het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen?
     
  • Welke rechtsvormen worden afgeschaft en welke blijven er over? 
     
  • Vanaf wanneer is mijn vennootschap onderworpen aan de nieuwe wetgeving en hoe vorm ik mijn vennootschap om?
     
  • Wat moet er allemaal worden aangepast in de statuten van reeds bestaande vennootschappen?
     
  • Welke rechten en verplichtingen kunnen er worden gekoppeld aan aandelen? Zijn er wezenlijke verschillen tussen een BV en een NV?
     
  • Hoe zien de nieuwe bestuursmodellen in de BV en NV er uit?
     
  • Welke impact heeft de afschaffing van het principe van ad nutum herroepbaarheid van het mandaat van een bestuurder op managementovereenkomsten?
     
  • Waar moet ik rekening mee houden bij de oprichting van een nieuwe vennootschap?​


11u15-12u30: Financiële en boekhoudkundige aandachtspunten in het hervormd vennootschapsrecht - Dirk Stragier (Bedrijfsrevisor, Mazars)

  • Hoe stel in een financieel plan op dat voldoet aan de verstrengde inhoudelijke vereisten voorzien in artikel 5:4 WVV?
     
  • Welke impact heeft de afschaffing van het kapitaalbegrip in de BV in de praktijk voor de werking van de vennootschap? Wat moet er worden verstaan onder de balans- en liquiditeitstest en hoe gaat dit concreet in zijn werk?
     
  • Wat is de rol van de commissaris in het hervormd vennootschapsrecht?​


Namiddag wordt vervolgd: 

13u30-15u00- Corporate housekeeping - Steven Thiré (Legal counsel, Ravago)

  • Wat zijn de vergaderings- en notuleringsverplichtingen binnen de bestuursorganen en de algemene vergaderingen?
     
  • Kan ik mijn vergaderingen op afstand of schriftelijk laten verlopen?
     
  • Hoe ga ik om met belangenconflicten?
     
  • Wat is de impact van de afschaffing van het kapitaalbegrip op de zogenaamde alarmbelprocedure?

15u15-16u30: M&A transacties, aandeelhoudersovereenkomsten en geschillenregeling Virginie Frémat (Advocaat, CMS DeBacker)
 
  • Biedt het nieuwe vennootschapsrecht meer mogelijkheden voor M&A transacties?
     
  • Wat wijzigt er op vlak van fusies- en overnames?
     
  • Wat kan er allemaal worden voorzien in aandeelhoudersovereenkomsten?
     
  • Hoe ziet de vernieuwde geschillenregeling er uit? 

 
16u30-17u00: De fiscale implicaties van hernieuwde Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen - Arnout Vaninbroukx (Advocaat, CMS DeBacker) 

  • Wat zijn de nieuwe criteria voor het bepalen van de nationaliteit van een vennootschap?
     
  • Welke impact heeft de afschaffing van het kapitaalbegrip op het fiscaal recht?
     
  • Met welke fiscale aspecten moet ik rekening houden bij de inkoop van eigen aandelen?

 
17u00-17u30: Slotbemerkingen en mogelijkheid tot vraagstelling


PROGRAMMA

08:30 - 09:00 Registratie inclusief welkomstkoffie

09:00 - 12:30 Seminarie inclusief koffiepauze

12:30 - 13:30 Middagpauze inclusief lunch

13:30 - 17:00 Seminarie inclusief koffiepauze

17:00 - 17:30 Mogelijkheid tot vraagstelling


SPREKERS

Virginie Frémat

Mr. Virginie Frémat is een partner in het Antwerpse corporate team. Ze adviseert met betrekking tot alle aspecten van het vennootschapsrecht en heeft de nodige ervaring met complexe transacties. Virginie wordt vaak aanbevolen omwille van haar hands-on-approach, ze begrijpt heel snel de pijnpunten van een transactie en communiceert deze op een transparante en eenvoudige manier naar de business. Virginie is eveneens gespecialiseerd in verzekeringsrecht en litiges.

Relevante ervaring

  • Verkoop van verschillende softwarebedrijven aan risicokapitaalfondsen en bijstand bij het herinvesteringsproces;
     
  • Coördinatie van complexe transacties in de retail industrie;
     
  • Advies en coördinatie in het kader van diverse nationale en internationale vastgoedtransacties;
     
  • Coordineren van diverse litiges in de vastgoedsector (onder meer M&A litiges);
     
  • Begeleiding van diverse verzekeraars in het kader van acquisities of het opzetten van een nieuwe structuur in voorbereiding van Brexit;
     
  • Begeleiding van overnames van noodlijdende bedrijven en toezicht op de aansprakelijkheid van het management in meerdere jurisdicties gedurende het proces.


Dirk Stragier

De heer Stragier is bedrijfsrevisor bij Mazars.



Steven Thiré

Steven Thiré  maakt deel uit van de Legal Counsel group bij Ravago.


Arnout Vaninbroukx

Arnout legt zich toe op fiscaal recht, in het bijzonder op vennootschapsbelasting en btw. Hij adviseert cliënten zowel op nationaal als op internationaal niveau en staat hen tevens bij in fiscale geschillen en procedures.

Relevante ervaring

  • Arnout startte zijn loopbaan bij het kantoor Vandendijk & Partners in 2007. Hij vervoegde CMS in januari 2013.

Opleidingen

  • 2007 - Katholieke Universiteit Leuven, KUL (Licentiaat in de rechten);
     
  • 2007 - Ingeschreven aan de Balie (Brussel, België);
     
  • 2009 - Solvay Brussels School of Economics and Management (Master in fiscaal recht).

Publicaties

  • "Kan de scheepsagent hoofdelijk worden gehouden tot voldoening van de BTW bij invoer ?", TFR 2012, afl. 419, 369;
     
  • "Hof van Justitie stelt voorwaarden aan hoofdelijke aansprakelijkheid tot voldoening BTW", TFR 2012, afl. 422, 507;
     
  • "Intercalaire interesten zijn begrepen in maatstaf van heffing voor onttrekking gebouw", TFR 2012, afl. 431, 986.

ACCREDITATIE

BIBF: Voormiddag: 95034 erkend voor 3u permanente vorming Namiddag: 95033 erkend voor 3,5u permanente vorming

IAB: Voormiddag : B0560/2017-12 Erkend voor 3 u permanente vorming Namiddag: B0560/2017-12 Erkend voor 3,5 u permanente vorming

Nationale Kamer van Notarissen: Erkenning in aanvraag

OVB: Voormiddag: 2108-04817 Erkend voor 3 punten permanente vorming Namiddag: 2018-04818 Erkend voor 4 punten permanente vorming

IBJ: Erkenning in aanvraag


PRAKTISCHE INFORMATIE

KOSTPRIJS EN DATA

€ 380,00 excl. btw
€ 459,80 incl. BTW

Wat krijgt u voor die prijs?

U ontvangt een syllabus met de slides en de bijhorende documentatie, opgesteld door de spreker.

Hoe betalen?

Bij inschrijving ontvangt u per mail een factuur. De factuur wordt tevens toegevoegd aan uw online account en is ten allen tijde raadpleegbaar. Door middel van de factuur kan u aanspraak maken op de KMO-portefeuille. Voor kleine ondernemingen bedraagt dit 40% en voor middelgrote ondernemingen 30%.

LOCATIE

Nieuwgoed
Grotesteenweg Zuid 8
9052 Zwijnaarde

CONTACT

Heeft u een vraag, voorstel of hulp nodig? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij zijn u graag van dienst.

Utopix Comm.V.
Schoendalestraat 53
8793 Waregem
Tel. 056 96 03 61
info@utopix.be

Melanie Van Acker
0468 48 90 98
melanie@utopix.be

Related : Utopix

Calendar

Training & Events

03 Oct
logo - company

Actualia medisch en gezondheidsrecht

Tijdens de ochtendsessie van deze studiedag wordt eerst aandacht gegeven aan de impact van De Netwerk- en...

More info
03 Oct
logo - company

Audit d’un projet GDPR

Apprendre à réaliser un audit GDPR pour déterminer le niveau de conformité de son entreprise

More info
04 Oct
logo - company

5-delige opleidingenreeks Intellectuele eigendomsrechten

Hoe kunnen intellectuele eigendomsrechten van waarde zijn voor uw onderneming? Ontdek er alles over tijdens onze...

More info
09 Oct
logo - company

Les nouvelles règles pour les ASBL après l’adoption du Code des sociétés et des associations

Les nouvelles règles pour les ASBL après l’adoption du Code des sociétés et des...

More info

LexGO Network