Merkbescherming voor kleurpatronen op bus, trein, tram of andere goederen?
22/12/2020

Om geldig te zijn moet een merk onderscheidend vermogen hebben: het merk moet voor de consument de waren en diensten van een bepaalde onderneming duidelijk onderscheiden van de waren en diensten van een andere onderneming.  

Bij logo’s en namen zijn consumenten gewoon dat ze deze onderscheidende functie vervullen.  Voor het uitzicht of de vorm van een verpakking is dat minder het geval. Verpakkingsvormen zal de consument eerder als decoratie opvatten en niet als een manier om te verwijzen naar de onderneming. Het Hof van Justitie stelt daarom als voorwaarde voor de geldigheid van merkregistraties op (vormen van) verpakkingen dat deze voldoende afwijken van wat in de betrokken sector gangbaar is qua vorm.

Het Hof kreeg recent de vraag of voor een merk dat bestaat uit een kleurpatroon op een bus, trein, tram of ander voertuig, dat patroon eveneens significant moet afwijken van wat gangbaar is in de sector.  De concrete aanleiding voor de vraag was een kleurpatroon dat was aangebracht op de bus van een Zweedse vervoersmaatschappij:

Het Hof van Justitie oordeelde dat voor kleurpatronen aangebracht op specifieke plaatsen van de goederen (hier een bus), niet moet nagegaan worden of het teken significant afwijkt van de norm die gangbaar is in de sector. De drempel om een geldig merk te bekomen ligt hier bijgevolg lager dan bij driedimensionale merken, zoals verpakkingsvormen.

Het volstaat om na te gaan of de kleurencombinaties aangebracht op de bus – of op enig ander goed – de gemiddelde consument in staat stellen om de (vervoers)diensten van deze onderneming zonder gevaar voor verwarring te onderscheiden van diensten die door andere ondernemingen worden verricht. De perceptie door de consument is doorslaggevend en niet de vraag of de kleurpatronen al dan niet significant afwijken van wat gangbaar is in de (vervoers)sector. 

 

Related : Eubelius ( Mr. Pieter Callens ,  Ms. Judith Hollevoet )

[+ http://www.eubelius.be]


Click here to see the ad(s)
All articles Intellectual property law

Lastest articles Intellectual property law

Hyperlinking and copyright law: effective technological measures are the key
19/03/2021

The Court of Justice of the European Union has given a welcome answer to the question of under what circumstances embeddin...

Read more

The importance of prior rights in domain name disputes
25/02/2021

The importance of prior rights in domain name disputes: bpost arrives too late and misses out on the domain name “bp...

 The importance of prior rights in domain name disputes Read more

New regulatory framework for patent attorneys
04/12/2020

On 1 December 2020, the first part of the law of 8 July 2018 reforming the profession of patent attorney and cre...

New regulatory framework for patent attorneys Read more

Invoking copyright to block the submission of evidence? Nice try, but no cigar!
24/11/2020

The Court of Justice of the European Union delivers judgments regarding the concept of “communication to the public&...

Read more

Lastest articles by Mr. Pieter Callens

SkypeOut is subject to the Electronic Communications Act
25/10/2019

A user of SkypeOut can make calls from a terminal connected to the internet to a fixed or mobile telephone line using the ...

Read more

EU copyright: a further step in the digital era
17/06/2019

On 6 June 2019, the new EU Copyright Directive entered into force. The Copyright Directive is part of a broader initiative...

Read more

Revocation of the European Union trade mark "Anne Frank" due to non-use
06/05/2019

The European Union Intellectual Property Office ("EUIPO") revoked the EU word trade mark "Anne Frank" ...

Read more

Lastest articles by Ms. Judith Hollevoet

LexGO Network