Commercial practices


Vergelijkende reclame: mag je appels met peren vergelijken?

Vergelijkende reclame: mag je appels met peren vergelijken?
22/03/2019

Eén van de voorwaarden waaraan vergelijkende reclame moet voldoen is dat de vergelijking op objectieve wijze moet gebeuren, waarbij één of meerdere wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van een goed of dienst worden vergeleken. Het Europees Hof van Justitie verduidelijkte deze voorwaarde nu voor het eerst in een interessant arrest van een tijdje geleden tussen Carrefour en Intermarché.

Read more
Just how far does my guarantee go?

Just how far does my guarantee go?
21/02/2019

Your computers are distributed within the EU via a network of national importers. Your company has been very successful everywhere - except in Germany. Your sales manager suspects that this is due to the presence of a competitor who offers a 5-year guarantee. Your own guarantee is limited to 2 years. To counter this, you decide to offer, via your German importer, the same guarantee as your competitor.

Read more
Nieuwe Code over “native advertising” goedgekeurd

Nieuwe Code over “native advertising” goedgekeurd
06/02/2019

De Raad voor de Reclame publiceerde recent nieuwe richtlijnen rond het gebruik van “native advertising”. Bedrijven doen immers vaker een beroep op native advertising in een poging om klanten op een meer subtiele manier met producten en diensten te laten kennismaken dan door de klassieke campagnes. De regels hieromtrent waren tot voor kort niet altijd duidelijk.

Read more
Mr. Peter Wytinck

Sélection de législations récentes
28/01/2019

Vous trouverez ci-dessous une sélection de législations récentes dans l'Union européenne et en Belgique.

Read more
Mr. Peter Wytinck

Le conseil de la publicité émet des recommandations en matière d’influenceurs en ligne
21/01/2019

En octobre 2018, le Conseil de la publicité a émis des recommandations en matière d’influenceurs en ligne. Ces dernières années, les influenceurs en ligne ont connu un succès grandissant et exercent une grande influence, (essentiellement) sur les (jeunes) consommateurs.

Read more
Mr. Peter Wytinck

Coups de fil mécontents = dénigrement ?
14/01/2019

L’affaire concerne le litige entre G. et son (ancien) sous-traitant, qui a éclaté lorsque G a mis fin au contrat pour des travaux déterminés. Le sous-traitant question aurait effectivement mis fin aux travaux. G a alors contacté un autre sous-traitant, l’entreprise S, afin qu’elle poursuive lesdits travaux.

Read more
Mr. Peter Wytinck

Juge des cessations incompétent en cas de contournement des instances de recours spécifiques dans une législation particulière
09/01/2019

Dans son arrêt du 17 octobre 2018, la Cour d’appel de Bruxelles a fixé une limite importante à la possibilité débridée d’introduire des actions en cessation.

Read more
Misleidende reclame in de reissector: recente Nederlandse beslissingen

Misleidende reclame in de reissector: recente Nederlandse beslissingen
04/01/2019

De online concurrentie is hard, ook in de reissector, en online verkopers doen er vaak alles aan om de consument ertoe te verleiden om precies op hun website zijn zuurverdiende spaarcenten uit te geven aan die fantastische cruise door de Noorse fjorden of die trektocht door de woestijnen van Namibië.

Read more
Online sales without borders

Online sales without borders
20/11/2018

Your company sells consumer electronics throughout Europe, both in your brick and mortar stores and on your own websites.

Read more
New guidelines for Influencer Marketing in Belgium

New guidelines for Influencer Marketing in Belgium
30/10/2018

In early October, the Belgian Advertising Council announced a “Recommendation for Online Influencer Marketing”. This text should provide clarity after the FPS Economy in May published a document on its own initiative, which received rather heavy criticism. The criticism came mainly because there was no consultation with the sector. In the meantime the Council itself organized consultations with the sector to come to these recommendations. ? We analyzed the main lines and give you the important takeaways from the Influencer Guidelines.

Read more

Click here to see the ad(s)

LexGO Network