08/06/15

Frédéric De Coninck nieuwe IP Valorization Manager bij GEVERS

GEVERS, Belgisch marktleider in het beschermen van Intellectueel Eigendom (IP), heeft Frédéric De Coninck aangeworven als nieuwe IP Valorization Manager. De Coninck begeleidde jarenlang onderzoekers aan de Université libre de Bruxelles om hun onderzoeksresultaten en dus intellectueel eigendom te beschermen en ten gelde te maken. Met zijn expertise moet De Coninck het team Innovation strategy & Valorization versterken. Dankzij dit nieuwe team biedt GEVERS sinds kort een 360°-dienstverlening aan bedrijven aan.

"Aan de universiteit zijn ze zich al lang erg bewust van het belang van intellectueel eigendom. Voor spin-offs, maar ook gewone start-ups, is het een grote meerwaarde om je patenten in kaart te brengen en te weten wat je waard bent,"vertelt Frédéric De Coninck."Dit is enerzijds een garantie voor investeerders, omdat het getuigt van een stabiele commerciële activiteit. Dat is erg belangrijk in een wereld die door globalisering alsmaar competitiever wordt. Anderzijds, creëer je hierdoor waarde binnen je onderneming, die van pas komt als je je bedrijf wil verkopen, herfinancieren of een bepaalde technische kennis in licentie wil geven."

Valorisatie is slechts één van de diensten die GEVERS aanbiedt die verder gaan dan het deponeren van een octrooi of merknaam. De nieuwe strategie van het bedrijf is om een 360°-aanpak te kunnen leveren. Zo wordt het een "one-stop-shop" en kunnen klanten hun strategie in de betrouwbare handen van professionals laten. Dat kan al in een vroeg stadium, nog voor de innovatie een feit is.

"Waar vroeger de nadruk vooral lag op een optimaal beschermen van deze intellectuele eigendomsrechten, komt er nu veel vraag naar hoe je dynamisch met deze rechten omgaat," verklaart Steven De Keyser, CEO van GEVERS. "Bedrijven hebben nood aan een pro-actieve samenwerking met specialisten die de volle waarde van de eigendom kunnen helpen realiseren. We stellen vast dat meer en meer bedrijven hun intellectuele eigendom als echte eigendom beschouwen. Je krijgt dan ook dezelfde vragen als voor een kantoor of bedrijfsgebouw. Is dit nog wat ik nodig heb voor mijn huidige en toekomstige activiteiten? Wat zou ik er beter mee doen? Wat is het waard en hoe druk ik dit uit op mijn balans? Zijn er anderen geïnteresseerd in mijn intellectuele eigendom?"

Het nieuwe team Innovation strategy & Valorization, waar Frédéric De Koninck deel van uitmaakt, helpt bedrijven om door de bomen het bos te zien. Van multinationals over KMO's tot start-ups, Frédéric begeleidt hen stap voor stap.

"Een bedrijf dat wil innoveren en onderzoek doen, kunnen we bijvoorbeeld helpen met een aanvraag in te dienen voor overheidssubsidies," legt Frédéric De Coninck uit. "Vervolgens bekijken we ook de resultaten van het onderzoek en identificeren we welke bevindingen kunnen leiden tot een octrooi of patent en welke niet. Daarna helpen we uiteraard ook met het opstellen en indienen van die patenten. Het is belangrijk om hier oprecht in te zijn. Ik zal nooit koste wat kost mensen gaan pushen om octrooien of merknamen te deponeren als het bedrijf hier commercieel weinig of niks mee van plan is. Feit dat ik aan de kant van de klant heb gestaan helpt om me in hun situatie in te leven. Ik beschouw dat als een groot voordeel."

dotted_texture